Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 22 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Cíl lidského života a jeho vliv na koncepci ctností
KILBERGR, Pavel
Cíl lidského života je předmětem etiky ctností a odpovídá na otázku o povaze blaženosti, která je posledním cílem lidského konání. Je předmětem jak antické filosofie, tak středověké scholastiky, ve které má zásadní místo Tomášova koncepce ctností. V současné době je zkoumán jak na poli filosofie, tak i teologie. Práce se věnuje problematice povahy posledního cíle skrze uvedení základních pozic v aristotelské a tomistické etice ctností. Skrze rozpracování základních pozic dochází k jasnému rozlišení přirozené a nadpřirozené etiky ctností, která však v rámci Tomášova konceptu tvoří ucelený a propojený systém, který je věrný aristotelské předloze. Tomášova etika ctností je modelovým příkladem pojetí ctnosti, které postihuje plnost imanentního rozměru člověka skrze filosofické poznávání spolu s transcendentním přesahem.
Heterodoxní mistři svobodných umění a jejich diskuze s Tomášem Akvinským
Severa, Miroslav ; Sousedík, Stanislav (vedoucí práce) ; Heider, Daniel (oponent) ; Nejeschleba, Tomáš (oponent)
Heterodoxní mistři svobodných umění a jejich diskuse s Tomášem Akvinským Mgr. Miroslav Severa Abstrakt: Disertační práce pojednává o dvou důležitých tématech, kterými se zabýval Tomáš Akvinský v návaznosti na averroistickou kontroverzi, která v Paříži vypukla v druhé polovině třináctého století. Jedná se o spory o věčnost světa a jednotu intelektu. Autor disertační práce hájí názor, že řešení otázky věčnosti světa předložené Tomášem Akvinským je bližší postoji heterodoxních mistru, než nauce některých pravověrných teologů. Heterodoxní nauka o jediném rozumu je však Tomášem Akvinským přesvědčivě vyvrácena. Nauka Tomáše Akvinského tedy nemusí vždy tvořit nesmiřitelný protiklad vůči mínění heterodoxních mistru, jak je to některými autory popisováno. Předložená dizertace se těmito dvěma tématy zabývá také na pozadí cenzurních dokumentu vydaných Pařížským biskupem Tempierem v letech 1270 a 1277. Třebaže jsou heterodoxní mistři svobodných umění v jejich filosofování silně ovlivněni Arabským filosofem Averroem, tak jejich názor na vztah fides a ratio je odlišný. Averroes říká, v případě konfliktu mezi rozumem a zjevením musí zjevení ustoupit a je třeba hledat alegorický výklad Písma. Heterodoxní mistři svobodných umění na druhou stranu hájí názor, že v případě, že nastane tento typ sporu, má zjevení přednost,...
Otázka přirozené poznatelnosti Boha u Tomáše Akvinského a její recepce u vybraných současných autorů
Řičař, Jiří ; Bouma, David (vedoucí práce) ; Salvet, Ondřej (oponent)
Bibliografická citace Otázka přirozené poznatelnosti Boha u Tomáše Akvinského [rukopis] : a její recepce u vybraných současných autorů : diplomová práce / Jiří Řičař ; vedoucí práce: David Bouma. -- Praha, 2016. -- 62 s. Anotace Práce se bude věnovat možnostem poznání Boha filosofickým rozumem. Metodologicky odhlíží od biblického zjevení (revelatio) a křesťanské věrouky. Diplomant představí tuto nauku u Tomáše Akvinského a pokusí se nalézt její vlivy a podoby v dílech současných filosofů náboženství jako je R. Swinburne, R. Schaeffler a další. Cílem práce je vyjádřit nauku Tomáše Akvinského v této oblasti a hodnotit její odezvy a proměny v dílech vybraných filosofů. Bude čerpáno především ze Summa Theologiae I, Summa contra Gentiles I, Compendium theologiae. U současných filosofů především z jejich knih z oblasti přirozené teologie. Klíčová slova Tomáš Akvinský, přirozená teologie, poznatelnost Boží, Boží atributy, filozofie náboženství, ateismus
Suárezův důkaz Boží existence
Pavlorek, David ; Novák, Lukáš (vedoucí práce) ; Němec, Václav (oponent)
Cílem předkládané práce je předvést Suárezův důkaz Boží existence jakožto hlavní úkol jeho metafyziky a zároveň ukázat vliv sv. Tomáše Akvinského a Jana Dunse Scota na jeho vlastní systém metafyziky. Jak bude ukázáno, význam tohoto čelního myslitele tzv. druhé scholastiky spočívá v jeho syntéze relativně neslučitelných nauk tomismu a scotismu. Tato práce se proto bude zabývat hlavními problémy předchozí tradice aristotelské metafyziky, zvláště pak analogií jsoucna vzhledem k Bohu a stvořen, teorií kauzality a dalšími souvisejícími otázkami. Klíčová slova Suárez - Tomáš Akvinský - Duns Scotus - metafyzika - důkaz Boží existence
The theme of Hamlet in Joyce's Ulysses: The reflections of Stephen Dedalus's aesthetic theory in his later theory of Hamlet and the specific implications that arise from it
Brymová, Petra ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Armand, Louis (oponent)
Práce pojednává o teorii Hamleta vytvořené Štěpánem Dedalem, ústřední postavou Odyssea, a o jejím protikladu v podobě Joycovy teorie, kterou si lze představit jako přetvořenou Štěpánovu teorii promítnutou do vyprávění Odyssea. První kapitola se zabývá původem teorie Hamleta; zaměřuje se na Štěpánovy estetické názory s důrazem na termíny, které Štěpán používá a poukazuje na to, jak se Štěpán odchyluje od modelů, ze kterých vychází. Základní myšlenkou Štěpánovy estetické teorie se ukáže být nezbytnost přítomnosti "reálného života" pro uměleckou tvorbu. Většina termínů, které Štěpán používá, se této problematiky týká; výjimkou je jeho vize "odosobnělého umělce", která je pravým opakem kontaktu s realitou. Ve skutečnosti je ale tento paradox vodítkem ke smíření dvou protichůdných tendencí, což se zdá být podstatou umělecké tvorby. Kapitola rovněž upomíná na to, jak Joyce ironicky nahlíží na Štěpánovy názory. Štěpán se distancuje od křesťanství, ale pracuje s náboženskými paralelami a paradoxně mu tak vzdává hold. Ironie vychází najevo také ohledně vztahu umělce k jeho dílu; Joycova "nová" teorie Hamleta má blíže k Tomáši Akvinskému než původní Štěpánova. Obdobně se Joyce staví ke Štěpánovi a jeho analogii mezi literárním dílem a skutečným světem: vyprávění Odyssea předvídá samo sebe, přesně podle...
Původ a cíl člověka: Kompatibilita křesťanské zvěsti v interpretaci Tomáše Akvinského s pojetím evoluční psychologie
Fuchsová, Aneta ; Novotný, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mohelník, Tomáš (oponent)
Cílem práce je srovnat dva rozdílné pohledy na lidskou přirozenost: pohled křesťana poučený teologickou morálkou a pohled nevěřícího člověka, který se zabývá původem a cílem lidského bytí. Tyto dva pohledy budou reprezentovány filosofií a teologií Tomáše Akvinského na jedné straně a evoluční psychologií s evoluční etikou na straně druhé. Půjde mi především o postihnutí rozdílu jednoho z typicky náboženských a jednoho z typicky sekulárních náhledů na člověka, jeho bytí a cíl. Pokusím se odpovědět na otázku, zda existuje nějaká oblast, která je nástroji přirozené (evoluční) morálky nepostižitelná, a která poukazuje na "teologický" rozměr lidské přirozenosti. Na druhé straně se budu ptát, zda tradiční koncepty lidské přirozenosti obstojí před zkoumáním moderní vědy a zda jím nemohou být obohaceny. Výstup mé práce by měl nakonec být především praktický: jak argumentovat ve prospěch křesťanského pohledu na lidské bytí, když jde například o otázky bioetiky, nebo obecně lidských práv. Klíčová slova přirozenost člověka, finalita, ctnosti, svoboda, důstojnost člověka, Tomáš Akvinský, evoluční psychologie, evoluční etika, Bůh, Ježíš Kristus
Filosofické aspekty nauky o Trojici v Teologické sumě Tomáše Akvinského
Mišejka, Pavol ; Svoboda, David (vedoucí práce) ; Houkal, Jan (oponent)
Práce má za cíl objasnit filosofické pozadí nauky o Trojici v Sumě teologické sv. Tomáše Akvinkého. Dogma o Trojici božských Osob je jedno ze základních pravd víry. Tato skutečnost přesahuje lidský rozum, přesto je to téma svým postavením i obsahem důležité, proto to bylo téma vždy vzrušující a teologové si s tímto paradoxním tvrzením o jediném Bohu ve třech Osobách snažili poradit. Svatý Tomáš Akvinský v tomto nebyl výjimkou. Jeho scholastický postup využívá hojného filozofického materiálu, který mu pomáhá tuto skutečnost, filosofické vědy převyšující, ukázat jako bezrozpornou a tedy věrohodnou. Ve svém slavném díle pro teology-začátečníky systematicky představuje své řešení založené na analýze kategorie vztahu. Rozlišení mezi bytím (esse) vztahu a jeho vlastní povahou (ratio) mu umožní v jediné Boží realitě rozlišit tři nesmíšené Osoby. Dochází k závěru, že božské Osoby samy jsou vztahy, které představují a že jsou to vztahy subsistující. Nakonec nám takové chápání bytí božských Osob odkrývá důvod stvoření a pomáhá pochopit naši spásu, což je pro Andělského doktora hlavní cíl a plod poznání tohoto Tajemství. Klíčová slova Tomáš Akvinský, Trojice, středověká filozofie, aristotelsko-tomistická filosofie
"De magistro" Tomáše Akvinského
Adamovič, Tomáš ; Rybák, David (vedoucí práce) ; Hauser, Michael (oponent)
Tomáš Adamovič "De magistro" Tomáše Akvinského "De magistro" by Thomas Aquinas Abstrakt Tématem předložené diplomové práce je otázka "De magistro" z Disputovaných otázek o pravdě od Tomáše Akvinského. Cílem práce je představit základní Tomášovy myšlenky, které jsou v tomto textu obsažené, a zasadit je do širších kontextů (zejména v kontextu s Platónem, Augustinem a heterodoxními aristoteliky). Metodou práce je analýza textu spojená s kompilací z Tomášových jiných spisů a komparací s jinými autory. V předmětném textu Tomáš ukazuje své pojetí učitelství, dále argumentuje ve prospěch toho, že i člověk může být pokládán za učitele, že nikdo nemůže být učitel sebe sama, že člověk může být učen andělem a že učení náleží spíše do aktivního života než kontemplativního. Práce je doplněna několika otázkami autora práce. Klíčová slova učitel, první principy, poznání, Tomáš Akvinský, filosofie výchovy
Filozofie výchovy, teorie a skutečnost
Šťastný, Jiří ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Blažková, Miloslava (oponent)
Diplomová práce Filozofie výchovy, teorie a skutečnost je zaměřena na krátký historický vývoj výchovných ideálů, stanovení potřebných ctností vychovaného člověka, a následné porovnání zjištěných ctností s aktuální vzdělávací politikou ČR. Po provedení srovnání se vzdělávacími dokumenty na národní úrovni bylo zjištěno, že některé potřebné ctnosti v těchto dokumentech obsaženy nejsou.
Poznání podle Tomáše Akvinského
Samec, Zdeněk ; Novák, Lukáš (vedoucí práce) ; Válová, Dita (oponent)
Práce "Poznání podle Tomáše Akvinského" zkoumá pojetí poznání v díle jednoho z nejvýznamějších středověkých myslitelů, sv. Tomáše Akvinského. První část práce je věnována základům Tomášova pojetí poznání, tj. smyslovému vnímání, rozumovému chápání podstat a Tomášově teorii intecionálního zprostředkování poznání (species sensibilis a species intelligibilis). V další části práce je podrobněji rozebrána Tomášova teorie intencionality, přičemž je brán v potaz jednak přístup tzv. přímého realismu (jak byl zastáván v poslední době D. Perlerem), jednak reprezentacionismus (který zastává R. Pasnau). Práce končí autorovým vlastním zhodnocením kontroverze mezi reprezentacionalismem a přímým realismem.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 22 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.